انتشار اولین اوراق صکوک بدون ضمانت بانکی بخش خصوصی توسط شرکت پدیده شیمی پایدار (سهامی خاص) در فرابورس ایران

پذیره‌نویسی اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت پدیده شیمی پایدار (سهامی خاص) در نماد «پایدار06» 10مردادماه 1401 در فرابورس ایران کلید خورد و در همان روز به انجام رسید.
به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، شرکت پدیده شیمی پایدار(سهامی خاص) به عنوان بانی این اوراق مبلغ 5 هزار میلیارد ریال از منابع مالی مورد نیاز خود را در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش بخشی از سهام شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی عام) به شرکت واسط مالی آبان دوم (با مسئولیت محدود) و سپس اجاره به شرط تملیک آن‌ها، تأمین مالی کرد.
محسن صادق‌بیان معاون مالی و اقتصادی هلدینگ پدیده شیمی پایدار(سهامی خاص) در نشست خبری عرضه پذیره‌نویسی این اوراق که در فرابورس ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه تامین مالی از بازار سرمایه، از الزامات شرکت‌های بزرگ است گفت: این دومین باری است که هلدینگ پدیده شیمی پایدار (سهامی خاص) از طریق انتشار اوراق تامین مالی می‌کند و نخستین باری است که این تامین مالی از طریق اوراق اجاره مبتی بر سهام انجام می‌شود.
معاون مالی و اقتصادی هلدینگ پدیده شیمی پایدار(سهامی خاص)، استفاده بلند مدت از منابع مالی را ویژگی مهم ابزارهای نوین تامین مالی از بازار سرمایه در قیاس با بازار پولی دانست و گفت: در پذیره‌نویسی امروز موفق شدیم یکی از بلندمدت‌ترین نوع تامین مالی را انجام دهیم. همچنین با توجه به رتبه‌بندی اعتباری شرکت پدیده شیمی پایدار و کسب رتبه  این شرکت تضامین کمتری را نیز جهت انتشار این اوراق ارائه داد.
گفتنی است که این اوراق منتشر شده، اولین اوراق بدهی منتشرشده از طریق رتبه اعتباری برای یک شرکت سهامی خاص است که در این روش از تامین مالی تضمین پرداخت اجاره‌بها و اصل این اوراق از طریق توثیق پرتفویی از سهام شرکت پدیده شیمی قرن (سهامی عام) و گروه صنعتی پاکشو (سهامی عام) صورت می‌گیرد.
مدت این اوراق با توجه به اینکه در مردادماه سال 1406 سررسید می‌شود، 5 ساله بوده و نرخ اجاره بهای آن نیز 18 درصد سالانه است که هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.
متعهد پذیره‌نویسی و همچنین بازارگردان اوراق مذکور، شرکت تأمین سرمایه تمدن(سهامی عام) است و شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات(سهامی خاص) نیز به عنوان عامل فروش، ایفای نقش کردند.